گوشي يا تلفن همراه يا همان موبايل چطور با پدر و مادرها کنار خواهد آمد يا پدر و مادر ها با تلفن همراه!؟ اين رسانه را با چه ابزار و چه شرايطي بايد براي فرزندان فراهم کرد؟ ، سانسور، يا استفاده آزاد؟
سوار سرويس که ميشويد چند نوجوان را شايد ببينيد که روي چوکي کنار هم نشسته اند و همه به صفحه ي السيدي مبايل خود خيره شده اند يا در حال خنده هستند يا حيرتزده به نظر ميرسند!
فرزندان امروز در دهکد? جهاني بسيار شديد در محاصره تکنولوژي قرار گرفته اند. به خصوص رسانهها امروزه در شکلگيري شخصيت کودکان از منابع تربيتي محسوب ميشوند! آمار ها نيز همچينين نويدي را به ما ميدهند، حتي برخي آمارها ميگويند گوگل جاي معلم و پدر و مادر را براي برخي از کودکان گرفته است.
اثر رسانه را برکودکان امروزي را از درجهي درک و فهم آنان ميتوان فهميد. فقط کافيست که مقايسهاي کنيد بين کودک زمان خودتان و امروزيها و تاثيري که در اين ميان رسانه بر عهده داشته است. امروزه کودکان وقت خود را بسيار پاي رسانهها ميگذرانند، از تلويزيون گرفته تا بازيهاي کامپيوتري. پدر و مادر ها در ميان تمام رسانه ها برخوردهاي متفاوتي در مديريت مصرف رسانه اي براي فرزندان خود دارند.
آنان تلويزيون را کامل در اختيار فرزندان خود قرار ميدهند؛ کمي با احتياطتر پيرامون ماهواره برخورد ميکنند و برخي البته در اين زمينه سرسختانهتر رفتار مي کنند. درباره انيميشنها و کارتونها نيز تقريبا سياستهاي خاصي در نظر گرفته نميشود و هر چه در سبد سوپر مارکتها ميآيد فقط جهت سرگرمسازي آنان تهيه ميشود. قص? بازيهاي کامپيوتري هم به همين ترتيب است نه تنها از نظر محتوايي گاهي نظارت کافي صورت نميگيرد بلکه از نظر ردهبندي سنّي هم منوال به همان شکل است و هدف سرگرمسازي کودکان است.
کودکان امروزي برخي آنقدر با اين رسانه خو گرفته اند که يا مُدام از «گيم» آن استفاده ميکنند و يا دستگاه بازي کامپيوتري شان شبيه به گوشي است.
از اين رسانهها که بگذريم، ماهواره و شبکه هاي کيبلي در اين ميان براي پدر و مادر ها به عنوان يک مشکل مطرح است. وقتي که کودکان در برابر اين رسانه در خانه مورد واقع ميشوند با ورودشان به محيط اجتماعي به ويژه مکاتب. از دوستان چيزهايي را ميشنوند که يا دوست دارند در ماهوار? خود آن را ببينند که منع ميشوند يا در صورت نداشتن اين وسيله، خواستار ورود ماهواره به خانه ميشوند، که اين هم از عدم مديريت يا اعتقادات خاص برخي ديگر از والدين است و مشکلي براي والدين آگاه.
اما يک رسانه ديگر هست که وضع کنترل آن براي والدين بسيار سخت شده است و آن هم تلفن همراه يا مبايل است، وسيلهاي که به شکل وسيعي استفاده ميشود و بسياري از خانوادهها توانايي پرداخت مصارف آن را ندارند، بگذريم از اين که حتا اگر قادر به توانايي پرداخت مصارف آن باشند، اين به اين معنا نيست که کودکان آزادانه و بدون نظارت از آنها استفاده کنند. اين ميتواند بر رشد آموزشي و ضايع شدن وقت شان آسيب جدي وارد کند.
يقيناً ميل زيادي براي خريداري و داشتن اين وسايل در ميان کودکان و نوجوانان وجود دارد. برخي از کودکان امروزي آنقدر با اين گونه رسانهها خو گرفته اند که يا مدام از «گيم» آن استفاده ميکنند يا دستگاه بازي کامپيوتري شان شبيه به تلفن همراه است. پدر و مادر ها، امروزه در کنار خواستههاي مختلفي که از کودکان خود ميشنوند مانند «گيم» و. از يک سنّي به بعد به ليست تقاضاي فرزندانشان تلفن همراه نيز اضافه ميشود که اين ردّه سنّي در حال پايين آمدن است، و اين دغدغهاي است براي والدين که در اين راه چگونه گام بردارند. يا به طور کامل کنند، يا اينکه شرايط خاصي در نظر بگيرند، يا با يک مشاور، م کنند و تدابير لازم و موثر را اتخاذ کنند.
در اين راه چند آسيب ميتواند متوجه کودکان و نوجوانان باشد:
1- بلوتوث: مهمترين آسيبي ست که در اين زمينه کودکان را تهديد ميکند، بلوتوث است. بلوتوث به خصوص اگر مهمان ناخوانده شود و در کنار کنجکاويهاي اين سنين قرار گيرد، ميتواند اثرات تخريبي بسياري را همراه داشته باشد، به ويژه اگر محيطي عمومي از جمله سرويسها و جاهاي عمومي ميزبان اين فرايند باشد! در اينباره برخي والدين تهيه گوشيهاي بدون بلوتوث را در پيش ميگيرند. children and cell phones
2- پيامک يا اساماس: آسيب بعدي که ميتوان از آن نام برد پيامک است، اين آسيب را در هيچ گوشي نميتوان جلوگيري کرد، بلکه ارزانترين مبايلها نيز اين امکان را دارا اند و اين تنها فرهنگسازي پدر و مادر و نحو? تربيت و نظارت صحيح آنان است که ميتواند اگر آسيبي در اين زمينه متوجه فرزند ميشود از آن جلوگيري کنند. پيامک هم از نظر محتوايي ميتواند به فرد آسيب زند و هم از نظر زماني و هزينهاي.
3- مکالمه: آسيب خاصي را متوجه اين قشر نميکند، بلکه ذات تلفن همراه به همين دليل به وجود آمده و فقط والدين بايد مديريت کنند تا هم از نظر زمان، وقت منطقي و گفتار صحيح و هدفمند پيش رود و هم از نظر هزينه سير منطقي از دست نرود.
4- امواج مغناطيسي: امواج مغناطيسي که حاصل اين تکنولوزي است همواره هم? اقشار با هم? ردهبندي سنّي را تهديد ميکند. در خبرها و آمار خطرات ناشي از اين مورد ذکر شده است و همواره نسبت به زمان استفاده و نوع استفاده از اين وسيله هشدار داده اند که اين مسئله ممکن است با توجه به ويژگيهاي جسمي کودکان و نوجوانان برايشان خطرات و عواقب بيشتري را به همراه داشته باشد.
اما با توجه به همهي اين آسيبها، امروزه پدر و مادر ها به سختي ميتوانند مقابل اين خواستهي کودکان بايستند و تنها کاري که از آنها بر ميآيد اين است که آن را کمي عقب بيندازند.
مادري که پسري نوجوان دارد از فشار فرزند خود از براي بدست اوردن گوشي همراه ميگويد و اينکه اين خواسته وي را با ترفندهاي بسيار به عقب مياندازد و گمان ميکند تا چند وقت ديگر نتواند در برابر اين خواسته مقاومت کند و تنها راهي که به ذهنش ميرسد آموختن مديريت صحيح در اين زمينه است و اجرايي کردن آن.
و مادر يا پدري ديگر که ساليان ديگر با چنين موردي برخورد خواهد کرد از مديريت مصرف فرزند خود ميگويد و اين همان نقط? مشترکي است که والدين نه تنها در برابر اين رسانه بلکه رسانههاي ديگر به خصوص گيم، ماهواره و اينترنت بايد آن را مد نظر داشته باشند. children and cell phones2
بايد نه فرزند را به کُلّي در استفاده از رسانه آزاد و نه هم کاملاً او را محدود کرد، بلکه فقط بايد شيو? استفاده او را مديريت و کنترل کرد و در کنار اين مقوله، نهادهاي فرهنگي و آموزشي سواد رسانهاي لازم را در جامعه ايجاد کنند.
در واقع آنچه ضروري به نظر ميرسد مديريت مصرف و کنترل کودکان است و همينطور آموزش استفاد? صحيح و تربيت فرهنگي فرزندان، در اين راه بايد از منع جدّاً خودداري کرد و با فرهنگسازي به کودک اينگونه القا نمود که هنوز گوشي براي او زود و وسيلهاي اضافي است و يا اينکه اگر گوشي هست تا سنّي خاص بلوتوث يا انترنت نداشته باشد. نهادهاي رسانهاي و آموزشي فرهنگي، در آموزش استفاد? صحيح و ترغيب کودکان به اين تکنولوزي و ايجاد سواد رسانهاي نقش دارند.
حال بايد ديد آيا صِرف فلتر کردن اثر مثبت به جا خواهد گذاشت يا مديريت صحيح؟
درباره این سایت